Wednesday, November 16, 2016

Risoles cheese atas permintaan

                   Assalamualaikum..sudah acap kali kawan saya Ida meminta dibuatkan risoles  tapi dek sebab kan proses membuatnya agak rumit asyik la saya menepis hehehe...bagus Ida neh tak putus asa tetaplah memujuk saya maka tembok  M4L45 saya berjaya diruntuhkan Ida..😆..

               Sebetulnya membuat risoles tidak lah sesukar mana tapi proses nya renyah..bermula dengan penyediaan inti, kena betul-betul pastikan inti nya kering supaya bila kita gulung nanti kulit risoles tidak mudah koyak tetapi jangan terlalu kering nanti kurang sedap pula..selalunya inti saya akan buat banyak-banyak dan frozenkan..jimat tenaga dan masa.

               Seterusnya proses membuat kulit risoles. Cara dan reseipi kulit risoles tak jauh beza dengan membuat kuih ketayap. Adunan batter mesti betul itu yang penting. Tak boleh pekat dan tak boleh cair, berapa lama nak dimasak pun kena pandai bajet..ini yang kadang membuatkan saya stress..hehehe dalam satu adunan tu adalah 2..3 kali tak menjadi..

            Dah siap dibungkus risoles tu kena bedakkan dia pula..sebelum dibedak dengan bread crumb kena sapu foundation dulu kalau tidak bedak tak lekat..dah cantik make up  bagai kena "peram" dalam fridge kurang-kurang 2 jam supaya senang dibungkus. haaa renyah tak renyah cik puan risoles kita neh tau.. 😅



           

Terima kasih
~~ NA ~~



** untuk tempahan ~ najmie_na@hotmail.com @ 019-2700300...sekurang-kurang 3 hari sebelum **

No comments: